Ook behorende bij de oriëntatieperiode van De Prinses in de Laaglande was het deelneme aan het Laaglandische onderwijs in Tutrecht en omgeving om zo het Laaglandische onderwijssysteem van binnenuit te lere kenne.
Over de lagereschooltijd valt eigenlijk niets anders te vermelde dat De Prinses – een vrolijke, drukke, onderzoekende en ondernemende dribbel – het prima naar haar zin had. Altijd getriggerd om met iets bezig te zijn stelde ze bijvoorbeeld op een gegeve moment haar eige, wekelijks ‘vermaakblad voor jong en oud’ same, genaamd: de ‘Hageltjes’.
Het voortgezet onderwijs echter ging niet zonder de nodige, eh… strubbelinge. Wij hadde haar ingeschreve bij een als goed aangeschreve school maar de schoolcultuur bleek conservatief, autoritair, strak-in-een-keurslijf en onbuigzaam en clashde totaal met het speelse, avontuurlijke, non-conformistische, eigen-gang-gaande karakter van De Prinses. Een aantal ongemotiveerde, ongeïnteresseerde en bovenal ongelukkige jare brake aan waarin De Prinses geen noemenswaardige inspanning deed om te studere. Gelukkig hoefde ze voor de exacte vakken geen moeite te doen (zo kwam zij regelmatig in beeld om haar school te vertegenwoordigen tijdens de jaarlijkse Nederlandse Wiskunde Olympiade), maar gezien haar te wensen overlatende presentie, haar toentertijd een tikje recalcitrante opstelling en dat er ‘geen klik’ was tussen De Prinses, een aantal leraren en de schoolleiding, werd door de laatste – om het maar eufemistisch te verwoorden – het balletje opgegooid dat “De Prinses het op een andere school wellicht leuker zou vinden”.
En zo kwam uiteindelijk onze Prinses, na een periode schoolloos, terecht op deze openbare school en dat bleek voor haar een verademing: aandacht en ruimte voor creativiteit, relatief jonge lerare die je name zoals je was, die je motiveerde en stimuleerde en alternatieve medestudente. De Prinses bloeide op. En bovenal: de docenten hadde het inzicht om De Prinses totaal in diapositief te benadere in vergelijking met haar vorige school en liete haar bijvoorbeeld meestal met rust als ze weer eens te laat kwam of haar eerste uur helemaal afwezig was, want ze (h)erkenden de zelfredzaamheid van DP en dat ze beter functioneerde als je haar vooral haar eige gang liet gaan.
Wellicht opmerkelijk nog te vermelde dat er zelfs een regeling tusse DP en haar wiskundeleraar bestond dat als DP één wiskundeLes verzorgde voor haar klasgenote zij drie weke lang, of zeg maar de weke daarna over dat onderwerp, haar ingeroosterde wiskunde-ure niet hoefde bij te wone.
De Prinses, zich prima op haar plaats voelend tussen andere alternativo’s en vrijdenkers, kreeg om een of andere rede al snel de bijnaam (Professor) Naq van Vleuten en vermaakte zich in de feestcommissie, de redactie van de schoolkrant ‘Torpedo’ (een perfect platform voor het make van cartoons, cryptoos, puzzeltjes en LesLolletjes) en met toentertijd nieuwighede als de computer waarop ze een spelletje (Yahtzee – 6 kolomme, meen ik) programmeerde dat nog lang dankbaar in gebruik bleef onder medestudente.
Een zekere gebeurtenis bleek bepalend en sturend voor de gang naar de talrijke podia die De Prinses vele jare daarna zou make: een docent zat haar doen en late eens gade te slaan, stapte op haar af en zei: “Jij moest maar eens meedoen aan de komende talentejacht!”, of woorde van die strekking. Dat was in de verste verte nog nooit bij DP opgekome maar er werd een zaadje geplant, dat groeide uit en inderdaad: DP deed mee aan de volgende talentejacht. Naar verluidt heeft ze toen een klein half uur een conference gehoude waaronder sketches van o.a. van Kooten & de Bie (de tekste van hun plate kent ze uit het hoofd) en met het zinge en spele van enkele popsongs, inclusief drumsolo, same met haar klasgenoot (waar ze in haar jeugd jare lang mee zou musicere).
Later zei een docent naar aanleiding van dat optrede: “Ik begrijp nu waarom je zo weinig aanwezig bent in de Les…”.
Vanaf deze tijd zette DP ook stappen in lokale bands als: ‘Amy’s Voyage’, ‘Zoo’, ‘LouLou’, ‘Anon’ en ‘Rembo’.
Haar laatste schooljaar deed DP weer mee aan de talentenjacht, nu met sketches van Jiskefet, als ik het goed onthouwe heb. DP had het op deze middelbare school zo naar de zin dat ze zelfs nadat ze haar school met diploma afgeslote had ze nog enkele jare betrokke bleef bij de schoolkrant en de feestcommissie. Ze deed later wederom nog eens mee met de talentejacht en deze keer met een Madonna-act.
Al met al heeft De Prinses daar een aantal vriendjes en vriendinnetjes gemaakt voor vele, en soms alle jare daarna.
Na afronding van het voortgezet onderwijs ging De Prinses een studie wiskunde volge… Een paar maande ware genoeg voor DP om tot de conclusie te kome dat deze studie te saai en eentonig voor haar was – bovedien speelde iets veel anders haar parte, maar dat is een ander verhaal.
Tot zover weer eve.