Uit de Hooglandiese Kronieken: Prinses Lesley – een anthologie in drie delen.


Deel 1: Introductie | Prelude

Volgens De Overlevering is Prinses Lesley Beskey I (kortweg ‘De Prinses’) De KroonPrinses van De Hooglanden, dochter van Koning Octaaf XII (kortweg ‘De Koning’). De Koning is weliswaar officieel Het Staatshoofd van De Hooglanden, maar omdat hij sinds enige jaren vrijwel permanent in Zilverland is gaan wonen, heeft hij De Prinses gevolmachtigd om De Hooglanden en Haar Onderdanen te besturen.

De Hooglanden is een land dat enerzijds ver weg ligt van De Laaglanden (Nederland), kent een eigen tijdsbeleving c.q. kalender, maar is desalniettemin gemakkelijk bereikbaar, mits men de juiste manier kent om er te komen. De Prinses woont in Het Kasteel net buiten het dorpje Koddig (gemeenschap Bovedaanstad), van waaruit zij haar regeerzaakjes pleegt.

Naast KroonPrinses en Gevolmachtigd Staatshoofd is zij ook typies de Bestuurster Van Liefde, Geluk, Tolerantie, Empathie en Diversiteit (LGTED); zich inzettend voor het geluk en welbevinden van al haar onderdanen. Haar inspanningen, sociale bewogenheid en hoge mate van benaderbaarheid maakt haar ongekend populair. Ook staat bij menig onderdaan haar persoonlijke, betrokken en wijdlopige Koninklijke Keuveltjes en correspondentie in het geheugen gegrift.

Wij zullen ons voor deze synopsis beperken tot alleen het volgen van haar voetstappen in De Laaglanden waarnaar zij, om kennis en ervaring op te doen, regelmatig afreist – veelvuldig Koninklijke Kijkjes nemend bij Laaglandiese Onderdanen maar ook deelnemend aan de Laaglandiese maatschappij, residerend aanvankelijk in Vleuten en later in Utrecht. Ook behorend bij de oriëntatieperiode van De Prinses in de Laaglanden was bijvoorbeeld het deelnemen aan het Laaglandische onderwijs om zo het Laaglandiese onderwijssysteem van binnenuit te leren kennen.

Volgens De Overlevering dateren haar eerste bezoekjes in De Laaglanden vanaf 16 juli 1966. Over haar vroegste jeugd en lagere schooltijd valt voornamelijk te melden dat De Prinses – een vrolijke, drukke, speelse, onderzoekende, creatieve, fantasievolle en ondernemende dribbel – het prima naar de zin had. Een vrije opvoeding genietend, verzot op spelletjes, verzamelen, knutselen, maken van denkpuzzels, cartoons en cryptogrammen (‘knutselen’ met woorden) en altijd getriggerd om iets om handen te hebben, stelde ze bijvoorbeeld nog op de lagere school haar eigen wekelijks ‘vermaakblad voor jong en oud’ samen, genaamd: de ‘Hageltjes’, resulterend in een leuk abonnementsbestand.

De interesses en onderzoekende ijver van de opgroeiende Prinses waaieren alle kanten uit (alpha, bèta en gamma), maar het zou voor nu te ver gaan om dat meer dan alleen terloops te vermelden.

De Prinses ‘leeft’ op muziek. Dankzij haar vader, De Koning – een fervent jazzliefhebber met een enorme platencollectie – ontwikkelde DP een voorkeur voor (complexe) jazz(rock), maar ook progressive rock, funk en zoals bijna iedere opgroeiende adolescent ook popmuziek. Bezield en bedeeld met een kneitergoed muzikaal gehoor oefende DP op ieder instrument waar ze maar de handen op kon leggen en ontwikkelde zich zodoende tot een multi-instrumentalist en componeerde al vanaf jonge leeftijd haar eigen muziek.

Het voortgezet onderwijs ging echter niet zonder de nodige strubbelingen: haar eerste middelbare school bleek verstikkend conservatief, autoritair, strak-in-een-keurslijf en clashde totaal met het speelse, avontuurlijke, non-conformistische, eigen-gang-gaande karakter van De Prinses. Een aantal ongemotiveerde, ongeïnteresseerde en bovenal ongelukkige jaren braken aan waarin De Prinses geen noemenswaardige inspanning deed om te studeren. Gelukkig hoefde ze voor de exacte vakken geen moeite te doen (zo kwam zij bijvoorbeeld een paar keer in beeld om haar school te vertegenwoordigen tijdens de jaarlijkse Nederlandse Wiskunde Olympiade), maar gezien haar te wensen overlatende presentie, haar toentertijd een tikje recalcitrante opstelling en dat er ‘geen klik’ was tussen De Prinses, een aantal leraren en de schoolleiding, werd door de laatste – om het maar eufemistisch te verwoorden – het balletje opgegooid dat “De Prinses het op een andere school wellicht leuker zou vinden”.

En zo kwam uiteindelijk onze Prinses, na een periode schoolloos, terecht op deze openbare middelbare school en dat bleek voor haar een verademing: aandacht en ruimte voor creativiteit, relatief jonge leraren en ook alternatieve medestudenten. De Prinses bloeide op en draaide volop mee. En bovenal: de docenten hadden het inzicht om De Prinses totaal in diapositief te benaderen in vergelijking met haar vorige school en lieten haar ook vaak met rust als ze weer eens te laat kwam of het eerste uur helemaal afwezig was. Wellicht opmerkelijk nog te vermelden dat er ook een regeling tussen DP en haar wiskundeleraar bestond dat als DP één wiskundeLes verzorgde voor haar klasgenoten zij drie weken lang, of zeg maar de weken daarna over dat onderwerp, haar ingeroosterde wiskunde-uren niet hoefde bij te wonen.

De Prinses, zich prima op haar plaats voelend tussen andere alternativo’s en vrijdenkers, kreeg om een of andere reden de bijnaam (Professor) ‘Naq van Vleuten’ en vermaakte zich in de feestcommissie, de redactie van de schoolkrant ‘Torpedo’ (een perfect platform voor het ontwerpen van cartoons, cryptoos, puzzeltjes en LesLolletjes) en met toentertijd nieuwigheden als de computer waarop ze – uiteraard – een spelletje programmeerde wat nog lang in gebruik bleef onder medestudenten.

Een zekere gebeurtenis bleek bepalend en sturend voor de gang naar de talrijke podia die De Prinses later als soloartiest zou maken. Een docent zat het doen en laten van de wederom babbelende, omgedraaid in de schoolbanken zittende Prinses eens gade te slaan, stapte op haar af en zei: “Jij moest maar eens meedoen aan de komende talentenjacht!”, of woorden van die strekking. Dat was in de verste verte nog nooit bij DP opgekomen maar er werd een zaadje geplant, dat groeide uit en inderdaad: DP deed mee aan de volgende talentenjacht. Naar verluidt heeft ze toen een klein half uur een conference gehouden, waaronder een sketch van van Kooten & de Bie (de teksten van al hun platen kent ze nagenoeg uit het hoofd) en met het zingen en spelen van enkele popsongs, inclusief drumsolo. Na afloop van dat optreden vertrouwde een docent haar toe: “Ik begrijp nu waarom je zo weinig aanwezig bent in de Les…”.

Bij een volgende editie van de talentenjacht deed DP mee met een Madonna-act, inmiddels net als Debbie Harry van Blondie een groot inspirator als powervrouw voor DP, maar dat optreden viel totaal in het water wegens storing en gebroddel achter de knoppen van de geluidsinstallatie en de act was kennelijk toch een brug te ver voor een deel van het (mannelijk) publiek. En dat laatste raakt een issue wat DP haar hele leven zou blijven achtervolgen, maar daarover later meer.

Daarnaast sloeg DP ook haar muzikale vleugels uit in lokale bands als: ‘Amy’s Voyage’, ‘Zoo’, ‘LouLou’, ‘Anon’ en ‘Rembo’; covers en eigen nummers spelend, raakvlakken hebbend met pop, (prog)rock en jazz, instrumenten bespelend variërend van drums, bas, gitaar, keyboard, zang, of een combinatie daarvan.

>>> Deel 2: Coming of age | Con Fantasia

  • Links: opening (muziek: Perry Mason Theme):
    De Prinses laat zich introduceren…
    Voice-over: Naq van Vleuten.

  • Rechts: een kennismaking: De Prinses thuis in De Hooglanden, op ‘Het Kasteel’, op steenworp afstand van het dorpje Koddig.
    De fotocollage van linksboven met de klok mee:
    – De Prinses orerend in het Hagelwitte Prinsesselijke Prieelje in de kasteeltuin.
    – De Prinses met een deel van haar Prinsesselijke Regalia in de hand.
    – De Prinses in haar werkkamer.
    – De Prinses mijmerend op de Ophaalse Brug van Het Kasteel.
    – Hooglandiese postzegels en munten, waarde uitgedrukt in HP (Hooglandiese Peculant).
    – De Prinses welwillend en een tikje schalks leunend tegen de balustrade van de overloop.
Links: een introductie | Rechts: fotocollage van De Prinses in Het Kasteel
  • Links: lagere schoolvlijt – een teruggevonden bladzijde van haar wekelijks ‘vermaakblad voor jong en oud’, genaamd: de ‘Hageltjes’ en een voorbeeld van de vele lijsten die De Prinses bijhoudt.
  • Midden: De Prinses nog incognito als ‘Naq van Vleuten’.
  • Rechts: middelbare schoollolletjes: cartoons met in gedeelde hoofdrol ‘Naq van Vleuten’.
  • Links: bijkans iedere gelegenheid grijpt De Prinses aan om een cryptogram in elkaar te knutselen.
  • Midden: vakantievlijt op de camping: zelfgetekende vakantiekaarten met in de hoofdrol ‘Prinses Pippi’.
  • Rechts: De Prinses moet altijd iets om handen hebben, bijvoorbeeld het maken of ontwerpen van breinbrekers zoals dit ‘Oefenruimteraadsel’.
  • Links: Middelbare schoolfoto’s. Waar is De Prinses, nog incognito als Naq van Vleuten?
  • Rechts: Conference van ‘Naq van Vleuten’ tijdens de talentenjacht op de middelbare school.

Bij de band Amy’s Voyage kwam een plek vrij achter het drumstel. Of Les wellicht belangstelling had? Jazeker! Natuurlijk! Alleen… “Ik moet nog wel eerst even leren drummen”…

Welnu, dat zal de zeer gemotiveerde Les met de gebruikelijke voortvarendheid ter hand hebben genomen en zo landde de toen piepjonge, aspirerende Les, in haar eerste band.

  • Links: ‘African Mess’ van Amy’s Voyage. Teruggevonden videobeelden uit 1987, studentenfeest te Ede. Drums: Lesley. Bas: Wander. Zang: Nita. Keyboard: Auke. Gitaar: Rijk. Dwarsfluit: Andries
  • Rechts: Cover ‘Lido’s Shuffle’ gespeeld door Amy’s Voyage, Ede 1987. Zang en drums: Lesley.
  • Links: nog een aantal bands waarin de jonge Les, ondertussen bekend als Lesley Beskey, musiceerde: ZOO, mogelijk Anon, Slippery Fingers.
    Muziek: oefenruimteopname van het jazzy-bluesy nummer ‘Sitting in my chair’, een Lescompositie, gespeeld door de band Rembo. Bas en zang: Lesley. Drums: Hans. Keyboard: Roeland. Gitaar: Paul. Fotocollage: nostalgische jeugdfoto’s van Les ten midden van medemuzikanten.
  • Rechts: Muziek – oefenruimteopname van ‘Another Girl’, een vroeg Lesnummer, nu als ballad gespeeld door Zoo. Keyboard en zang: Lesley. Drums: Rudolph. Bas: Roeland. Gitaar: Louis.
  • Links: een cover van de jazzy/fusion ‘The Merry Go Round’ (The Crusaders), wederom een oefenruimteopname van de band Rembo. Bas: Lesley. Drums: Hans. Keyboard: Roeland. Gitaar: Paul. Fotocollage van Les en companen, oefenruimtes en podia.
  • Rechts: waar Les haar intrek neemt is algauw geen centimeter meer ongevuld: de zolderkamer/studio/slaapkamer van de toen nog thuiswonende Les. Later ook bekend als studio ‘De Roestige Kroon’. Muziek: ‘(Not) the only one’. Een van de prilste demo’s van Les, thuisopname teruggevonden op een cassettebandje. Door de verschillende secties in het nummer, tempowisselingen en modulaties kunnen we het wellicht symfopop noemen. Muziek, tekst, zang en alle instrumenten: Lesley.
  • Links: Lesley Beskey in de formatie LouLou.
  • Rechts: Lesley solo tijdens Joe’s Garden Party 1992.

Oefenruimteopname van de band LouLou: een mini-rocksuite in 5 deeltjes over Dr. Bob; een typische tv-dominee zonder moraal.
I. Silky sheets
II. What do you hate the most?
III. Carol’s cunt trouble
IV. Rubber down your dick
V. Dr. Bob’s community

Lesley: bas en achtergrondzang. Louis: gitaar en zang. Rudolph: keyboards en achtergrondzang. Meta: zang

>>> Deel 2: Coming of age | Con Fantasia