Deel 3: Coda & Slotakkoord | Diminuendo
Ondanks dat De Prinses – een begenadigd songwriter, multi-instrumentalist, producer en performer – een aantal keer het momentum flink mee had om door te breken naar een veel groter publiek, zette zij niet door maar deed een stap terug en haalde zich na 2010 geleidelijk uit de vitrine en haar optredens, al haar plannen zoals een website, mogelijk een Hooglandiese verhalenbundel en zelfs een heuse theatervoorstelling liet ze voor wat het was. Deelname aan een Pink Floyd Tribute was het laatste project waar ze nog eenmaal knalde op het podium.
Waarom? Een inwerking van verschillende redenen. Deels speelde mogelijk in haar achterhoofd dat een aantal evenementen “hun cyclus hadden rondgespeeld”. Anderzijds, De Prinses, een vat vol paradoxen, is uiteindelijk en bovenal heel sterk een gevoelsmens en tegelijk voor haar ambities uitermate perfectionistisch. Zij voorzag dat zonder fysieke aanpassingen zij bij een mogelijk groter publiek voornamelijk beoordeeld zou worden op haar uiterlijk en niet op haar muziek. Zonder transitie geen verdere optredens, aldus DP. Voeg daarbij de toenemende verharding, sociale onrechtvaardigheid en intolerantie in de Laaglandiese samenleving en de dagelijkse treiterijen op straat en in winkels die DP nog steeds ten deel vielen. De spreekwoordelijke druppel deed zijn werk toen De Prinses midden jaren ’10 ook nog twee rechtszaken – uiteindelijk beide gewonnen – moest voeren tegen de overheid om de haar onthouden bestaanszekerheid te herstellen. Dat duurde, mede door vertragingstechnieken van de overheid, zo’n drie à vier jaar, De Prinses emotioneel uitgeput en gedesillusioneerd achterlatend.
Typerend voor De Prinses is dat als ze niet voor iemand vrolijk en gezellig kan zijn, zij daar niemand mee wil belasten; dan vermijdt ze – ondertussen iedereen in haar hart houdend – sociaal contact en stelt dat uit tot ze zich beter voelt. Maar maanden werden jaren, jaren werden uiteindelijk een decennium gedurende DP worstelde om haar brio van weleer te hervinden. Ze oordeelde zich ondertussen te oud en passé om De Hooglanden naar eigen tevredenheid gestalte te geven en vergat de weg naar huis. Het hielp ook niet mee dat DP uiteindelijk ook fysieke, duidelijk zichtbare, belemmeringen ontwikkelde wat haar nóg onzekerder over haar verschijning maakte.
Desondanks bleef door de jaren heen de creativiteit, weliswaar op een lager pitje, stromen: aanvankelijk componeerde ze wat nieuwe muziek, gaf ze ook af en toe wiskunde/natuurkunde/scheikunde bijLes, assisteerde op de achtergrond bij uitvoeringen op de muziekschool, componeerde het intro, mede-arrangeerde, speelde keyboard en verzorgde achtergrondvocalen voor een educatief liedje voor basisscholen, maar dat stopte uiteindelijk ook. Wel bleven er incidentele bezoekjes aan concerten, home-improvementklussen, uitstapjes in de natuur, haar geliefde Terschelling en natuurlijk haar zorgzaamheid en toewijding aan haar intimi. Ideeën of projectjes werden nog steeds altijd keurig in haar Opschrijfse Boekje genoteerd voor later of vonden direct hun weg, maar dan wel op de achtergrond en uiteindelijk alleen nog in de huiskamer.
Eindelijk was De Prinses begin 2023 zover dat ze haar ‘do it yourself’ credo wat losliet om met hulp gezondheidsbevorderende stappen te zetten, mikkend op een gevitaliseerde, mooie zomer. Helaas, zover mocht het niet komen: haar vader, Koning Octaaf XII, besloot dat haar oriëntatieperiode in De Laaglanden ten einde was en haalde haar op 1 maart 2023 totaal onverwacht en onverlet terug naar huis. Sindsdien is de weg naar De Hooglanden voorgoed in nevelen gehuld.
Hier eindigen de Hooglandiese Kronieken over het bewogen leven van De Prinses in de Laaglanden. Spirituele stemmen fluisteren dat De Prinses, uiteindelijk volledig hersteld, de Hooglandiese troon van haar vader overgenomen en bestegen heeft als Koningin Lesley Beskey I en haar taken als Bestuurster van LGTED – Liefde, Geluk, Tolerantie, Empathie en Diversiteit – weer als vanouds met volledige bezieling in haar Hooglanden uitdraagt, zich inzettend voor het geluk en welbevinden van al haar onderdanen, immer erop toeziend dat alles voor iedereen goed en eerlijk geregeld is…
De Prinses heeft een enorme creatieve nalatenschap achtergelaten; veel meer dan naar buiten is gekomen en archivatie is nog steeds gaande. Een bescheiden, doch brede selectie, aangevuld met duiding en anekdotes, valt te bekijkluisteren op haar in 2024 gerealiseerde website welke officieel werd gepresenteerd tijdens een tribute-avond voor De Prinses op 8 maart 2024. Ter zijner tijd zal nog een album uitkomen met een selectie uit haar onuitgebrachte muziek.
>>> Deel 1: Introductie | Prelude
>>> Deel 2: Coming of age | Con Fantasia

- Links: Fotocollage van The Challenge 2009-2010, ten tijde van Tribute To Pink Floyd.
- Rechts: ‘Comfortably Numb’ van Pink Floyd gespeeld door The Challenge, Laurentiuskerk, Hoogkarspel, 2009. Zang: Zuster Tracy.

- Links: Fotocollage van De Speelse Prinses.
- Midden: De Prinses in 2013 als bruidsmeisje bij het huwelijk van twee dierbaren.
- Rechts: 2009-2020. De Prinses laat ons weten: “Hoffelijk Hallootje lieve, sportieve onderdane. Soms denkt men wel eens dat wij niets anders doen dan rondkuiere door ons kasteel en haar tuine, dagdrome in prieeltjes, muziekjes make, onze hare kamme of rondrijde in onze Koninklijke Koets, maar dan vergist men zich! Wij zijn zeker geen slappe-pap-prinses! Ook wij zijn immer te porre voor sportieve aangelegehede zodat wij steevast ter plekke een vogelnestje kunnen maken of onze hande plat op de grond legge met gestrekte bene. Wij hebbe onze Hofsecretaresse Joke gevraagd of zij een paar leuke, sportieve kiekjes kon opsnorre.”

- EursoSongTravestival 2004, backstage. De Prinses als een soort ‘telganger’.

- Links: Verzamelingen/knutsels – De Prinses is een fervent verzamelaarster van van alles en nog wat; uit sentimentaliteit of praktische overwegingen. Toch al niet geneigd naar consumentisme heeft zij tevens een onwrikbaar ‘do it yourself’ mentaliteit en knutselt het liefst zoveel mogelijk met eenvoudige middelen zelf in elkaar. Enkele voorbeelden in de fotocollage (2009-2022).
Verzamelingen:
– Het fotograferen van voorwerpen en natuur, het liefst close-up.
– ‘Stip-staps’ (sneakers in Laaglandiese taal, het favoriete schoeisel van De Prinses).
– Verpakkingsmateriaal.
– Inspirerende kentekenplaten van auto’s.
– Eierdopjes met gezichtjes.
– Gevonden verkeersborden…
– Alle hormoondoosjes vanaf 2002.
– Archaïsche apparatuur.
Knutsels:
– Radio- cassettedeck, mixer, audio- midihubjes, schakelkastjes.
– Home-improvementklussen, bijvoorbeeld kasten.
– Prinses Lesley’s Ludieke Luchtverkoelingsysteem.
– Prinses Lesley’s Ludieke Luchtvochtverdrijversysteem. - Midden: De Prinses op haar geliefde Terschelling (2009-2019).
- Rechts: De Prinses bij uiteenlopende gelegenheden (2009-2021).

- Links: Nabij paal 7, Terschelling 2021.
- Midden: Staatsiefoto 2009.
- Rechts: Zoals De Prinses haar correspondentie altijd afsloot…

>>> Deel 1: Introductie | Prelude
>>> Deel 2: Coming of age | Con Fantasia